blocks
Larp Info
·Wat is LARP ?
·Veiligheid en Gedragcodes
·Kleding en Accessoires
·Cadeaubon
·Materiaalverhuur
blocks
Cauldron Info
·Wat is Cauldron ?
·Guide voor Nieuwe Deelnemers
·Online inschrijven
·On The Road
·Pers
·Activiteiten
·Contact
blocks
Event Info
·Event Gids
·Event Video's
·Activiteiten
·Boek Aderion : De Knippering
blocks
Lopende Events
Larpschool:

·B.O.R.N.

Cauldron Main Events:

·Het Land van Iss (Topic)
·Expedition Formanterra (Topic)
·Malayvanti (Topic)

Shadowrifts Universe:

·Fangs (Topic)
·Shadowrifts Nexus
·Shadowrifts Chapter II
·Shadowrifts Legacy
·Julgamento (Topic)
·Aderion (Topic)

Cyber:

·Warzone

Thema-avond:

·Night at O'Shaunnessy

blocks
Forums
·Publiek Forum
blocks
Live Action Wargame
·Concept
·Legers en Tussenstand
·LAW Topic
·Oblivion War
blocks
Fotos
Cauldron: Veiligheid en Gedragscodes

Search on This Topic:   
[ Go to Home | Select a New Topic ]

story_page
Info: Heroisch vechten

Veiligheid en Gedragscodes


Heroisch vechten

In elke larp word er strijd geleverd.
Maar hoe?
Om te vermijden dat er ongelukken voorkomen en het toch een amateuristisch gevoelloos zootje word, zijn hier een aantal richtlijnen over hoe wij het in onze club willen uitgespeeld zien:


Heroïsch Vechten


Een druk gedebatteerd onderwerp onder larpers is het heroisch of cinematisch vechten. Denk er aan dat roleplaying niet ophoud op het moment dat je een gevecht aangaat. Er zijn een behoorlijk aantal pogingen geweest dit goed onder woorden te brengen, en dit is Cauldron’s visie van hoe er nu eigenlijk gevochten moet worden.
Heel simpel gezegd is het de “speel het uit”-regel, toegepast op wapens. Bedenk ten allen tijde dat wat je in je hand hebt minstens drie tot vier kilo metaal of hout is. Als je erdoor geraakt word doet het pijn; hoeveel pantser je ook draagt of hoeveel magie je ook beschermt, er zit nog altijd inertie en gewicht achter. Tevens is het vrijwel onmogelijk om snel te slaan of in mid-slag de richting te veranderen, wederom door inertie. Ook heb je ruimte nodig uit te halen met je wapen; een klein tikkie gaat niet veel schade doen. Iedereen die ooit een echt wapen in handen heeft gehad weet dat. De rest is gewoon roleplaying. Klinkt simpel, niet?



Specifieke punten waar je rekening mee moet houden:


- Hou je slagen in: lange uithalen met je wapen betekenen niet dat je het volle gewicht van je slag op je tegenstander in moet laten slaan. Het is zelfs gemakkelijker om slagen in te houden dan de “vibro-” of “masturbeerslag”. Zelfs als je tegen een wandelende tank in pantser vecht hou je je slagen in: niet elk stuk pantser heeft padding. Ook gaan je wapens een stuk langer mee als je je slagen inhoudt, vooral als je op zware bepantsering slaat; denk aan bijvoorbeeld scherpe kantjes. En als iemand ‘No Effect’ roept betekent het niet dat je hem of haar harder moet slaan.

- Let op non-combatants: mocht je ooit de behoefte hebben om onbewapende personen aan te vallen, doe het dan rustig aan. Als iemand geen wapen heeft om het jouwe tegen te houden, is dat juist de gelegenheid om goede lange slagen te doen. Ga ZEKER niet hard slaan, aangezien dit vaak de mensen zijn de specifiek hebben gekozen om NIET te vechten, wellicht omdat ze het niet leuk vinden. Respecteer dit ten alle tijden.

- Schade uitroepen: Minimaliseer deze zo veel mogelijk, dus roep alleen je calls als dit nut heeft. Sommige verenigingen hebben liever dat je alles uitroept, wij echter NIET. Zwaarden zijn scherp, dat weten we. Knotsen zijn stomp, ook dat weten we... Niks klinkt zo dom als enkele vechtenden die zich meer concentreren op het uitroepen van wat hun “Magic Triple Strike Through Enchanted Crush”-wapen kan dan op daadwerkelijk spelen.

- Reageer op verwondingen: Speel verwondingen uit. Heb je ooit een grote klomp metaal door je lichaam voelen snijden? Schreeuw het uit, grijp naar je zijde, strompel weg of zijg ineen.

- Reageer op slagen: Zelfs als je ‘No Effect’ hebt of een slag blokt, er zit nog altijd gewicht achter de slag, zeker bij ‘Strike’ en ‘Crush’. Speel ermee. STRIKE! Oh nee, ik vlieg, ik vlieg, daar is de grond, klap! Auw! Let er wel altijd op waar je heen vliegt, gooi jezelf niet achteloos achteruit waar eventueel obstakels staan zoals andere spelers of bomen

- Reageer op pijlen/werpwapens: *thud* Pijn, strompel, trek de pijl/dolk uit de wonde (ja, we weten dat werpwapens in het echt terugstuiteren, speel toch maar uit) of kijk verdwaasd en ga neer. Pijlen gaan door pantser heen, hou dat ook in gedachten.

- Reageer op magie: “Bij de kracht van Magie, ik tover u in slaap!” Hey, wat was dat, ik ... voel... me... sla...p...e…r...i…g zzzz, wankel, val neer, *plof*.

- Algemene noot over reageren: als je tegenstander zich hieraan niet houd, spreek hem of haar erop aan. Hou er wel rekening mee dat deze regels moeilijk zijn te implementeren in het begin... het is iets wat je jezelf moet aanleren. Ook als vijf mensen op je aan het inhakken zijn is het moeilijker uitspelen. Blijf het echter proberen, want het is echt de moeite waard als je na een gevecht complimentjes krijgt over je vechtstijl en je manier van doen. Daarnaast is een groot gevecht met personen die allemaal de stijl aanhouden een prachtig spektakel om te zien.

- Over niet uitspelen: ja, je gaat ze tegenkomen, de vibrovechters, de schildbashers en over het algemeen die personen die onveilig vechten. Ga echter niet zelf zo vechten. Geef het door aan de spelleiding... en als je geen verbetering ziet vraag aan hen om er even naar te kijken. Ga echter nooit zelf de discussie aan, dit is aan de SL’s en/of Battlerefs.

- Als laatste: Bedenk ten allen tijde dat je gaat vechten. Je gaat klappen krijgen. Het is onvermijdelijk, zeker in de wat grotere gevechten, dat je hoofd, je nek, in geval van de mannen je kroonjuwelen en in geval van de vrouwen de borsten het gaan ontgelden. Dit GEBEURT! Accepteer de consequenties en ga niet te snel klagen. Zelf ben ik al meerdere malen vervelend geraakt, grotendeels door mijn eigen stomme fout (duiken ipv blocken, ja, dan heb je een tweehander in je gezicht... of hellebaard in je noten... of... enfin, je snapt hem). Hou heel even stil, kijk of iedereen ok is en als er niets aan de hand is, ga door. Is er wel wat aan de hand, roep “Man Down” en steek je hand op, het spel wordt dan stilgelegd en gehaald.

We wensen bij al onze deelnemers deze vorm van spel te zien ontwikkelen.
Bij vragen of problemen vraag raad aan onze verscheidene spelleiders.


Geschreven door Sander Burger en Migs, anno 2005

Posted by Milamber on Tuesday, February 21 @ 23:14:26 CET
(Read More... | Info | Score: 0)
story_page
Info: Veilig Vechten

Veiligheid en Gedragscodes

Veiligheid is heel erg belangrijk in LARP. Dit artikel geeft enkele tips omtrent  het heroisch vechten.

Posted by Milamber on Friday, January 20 @ 01:38:50 CET
(Read More... | 3626 bytes more | Info | Score: 0)
blocks
Modules
· Home
· Downloads
· Encyclopedia
· Topics
blocks
Online inschrijven
·Aderion

Commercial theme Fortress_knight designed by





All content copyright by Cauldron 2006
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.08 Seconds