Veilig Vechten
Date: Friday, January 20 @ 01:38:50 CET
Topic: Veiligheid en Gedragscodes


Veiligheid is heel erg belangrijk in LARP. Dit artikel geeft enkele tips omtrent  het heroisch vechten.


Heroïsch vechten

  • Cinematisch, heroïsch vechten
  • Niet hetzelfde als "langzaam vechten"
  • Gewicht van een echt zwaard te groot om kort achter elkaar mee te slaan ("masturberen"): de "aanloop" van een slag bepaalt hoe hard die aankomt (minimaaal 90 graden)
  • Zelfs al heb je de skill, niet iedere slag is een double of een triple (alleen uitzonderlijk goed gemikte of uitzonderlijk krachtige slagen kwalificeren als zodanig) 1 x per gevecht.
  • Geen ge-sharp of ge-blunt als dat totaal overbodig is, van zwaarden ziet iedereen dat ze sharp zijn, van hamers ziet iedereen dat ze blunt zijn. Liever strijdkreten en pijnkrijsen dan calls. In ruggen aanvallen: 1 keer callen is genoeg. Uitzondering: double en triple, wegens voorgenoemde redenen. Die moeten voor iedere double of triple gecalled worden
  • Speel je uitgaande slagen, maar ook je inkomende hits correct uit. Het doet pijn, je raakt toch flink beschadigd. Als na 3 slagen je arm er af ligt, heb je na 2 slagen ook al flink wat pijn. Speel de pijn uit, speel je strikes uit, neem je hits en speel niet vals!!!!

Veilig vechten

    Het gaat er niet om je tegenstander te slaan, het gaat erom je tegenstander te raken! Houd dus je slagen in voor het einde. Mocht je dit niet kunnen: losse pinkjes-regel
  • Pas op de noncombatants, ipv ze snel neer te meppen is dit een ideale kans om schitterend heroïsch te vechten.
  • Keel doorsnijden uitspelen door dolk op borst en aangeven dat het IC keel is. Doorsnijden niet uitspelen op blote huid! Voor wrijvingsgevaar : brandwonde
  • NIET STEKEN!!!! (extra bijkomstigheid: doodsteek regel. Doodsteek NIET uitspelen met een stekende beweging!!! Stel je voor dat je een duwtje in je rug krijgt tijdens het gevecht en je valt voorover...) (Uitzondering: de speciale steeksperen van Cauldron zelf)
  • Op de volgende plaatsen mag NIET gemikt worden (van per ongeluk toch op hoofd of kruis gelande slagen hoef je de hits niet te nemen), van boven naar beneden:
    • Hoofd
    • Nek
    • Schouders
    • Bij vrouwen: de borsten
    • Bij mannen: het kruis (bij vrouwen schijnt dat ook vervelend te zijn)
  • Als iemand zich niet aan de regels houdt, mag je hem er gerust op aanspreken. Mocht hij of zij protesteren, laat het dan maar zitten, het is de moeite niet waard om ruzie over te maken. Bij herhaling: haal er een spelleider bij. Bij NPC's die niet correct vechten: spreek er die NPC even over aan, of een spelleider die in de buurt is van het gevecht, als die het zelf al niet heeft gezien.
  • Shieldrushes zijn UIT DEN BOZE!!! Met een schild mag je niet naar het wapen van je tegenstander, noch richting zijn of haar lichaam bewegen. Een schild is in het echt sowieso vaak te zwaar om dat soort dingen te doen. Je houdt een schild voor je lichaam, en je mag hem NIET gebruiken als stormram of dergelijke. Ieder contact tussen jouw schild en het lichaam van je tegenstander is in principe verkeerd.
  • Over pijl en boog vallen ook nog wel wat dingen te zeggen:
    • GEEN PIJLEN UIT DE LUCHT SLAAN OF PAKKEN!!!
    • NIET binnen 5 meter afstand schietenm en niet op voorgenoemde locaties mikken.
    • Pijlen zijn erg duur. Als ze voor je op de grond liggen, red ze even. En als je een pijl redt, en iemand maakt van de gelegenheid gebruik om je te raken, hoef je die hits niet te nemen! Overdrijf niet hierin!






This article comes from Cauldron
http://www.cauldronprojects.eu/Nuke/

The URL for this story is:
http://www.cauldronprojects.eu/Nuke//modules.php?name=News&file=article&sid=20